✕ סגור 
צור קשר
תודה על ההתעניינות .

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

Optibus מייעלת את התחבורה הציבורית בישראל ובארה"ב

ISRAELCLOUDS
|
September 15, 2020
alt="blogs"
alt="blogs"
Event
title="Google"
alt="blogs"
Events

Optibus מייעלת את התחבורה הציבורית בישראל ובארה"ב

מימין: איתן ינובסקי, CTO ומייסד-שותף. משמאל: עמוס חג'ג', CEO ומייסד-שותף. צילום: Courtesy of Optibus

Optibus הוא סטארטאפ ישראלי, אשר שואף להפוך את התחבורה הציבורית ליעילה יותר. הפיתוח של Optibus לא מנסה לשפר את מצב התחבורה באמצעות הוספת נתיבי תחבורה ציבורית או עוד אוטובוסים, אלא באמצעות ייעול סידורי הנהגים והאוטובוסים הפועלים כבר היום. המערכת של החברה מסוגלת לחסוך בין 2% עד 8% מכלל הוצאות התפעול של אותן חברות.

Optibus פיתחה פתרון SaaS, המאפשר לבצע אופטימיזציה של מערכות התחבורה הציבורית. האלגוריתם שהחברה פיתחה יודע לבצע סידור עבודה בצורה אוטומטית לאוטובוסים ונהגים, תוך כדי שהוא מתחשב בתנאי העובדים, כמו הפסקות, אילוצי תפעול (טעינת אוטובוס חשמלי), מצב התנועה, נתיבי תחבורה ציבורית ועוד. המערכת מספקת למנהלים בחברת האוטובוסים יכולת להבין מה מצב הנהגים והאוטובוסים שלהם, כאשר היא מאפשרת להם להכין את תוכנית העבודה, למספר גדול של רכבים ונהגים. כמו כן, בעתיד המערכת תאפשר אופטימיזציה בזמן אמת של התפעול, וכבר כיום משמשת גם לתכנון קווי הרשת העירונית בזמן אמת.

Optibus הוקמה בשנת 2014 על-ידי עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי והיא מעסיקה 110 עובדים. ינובסקי המשמש כ-CTO ב-Optibus, מספר לנו איך הם משפרים את התחבורה הציבורית בישראל ובעולם.

אתה יכול לספר אילו שימושים המערכת שלכם מספקת לחברות האוטובוסים?

"המערכת שלנו היא בעצם תוכנה המשרתת את חברת האוטובוסים ועליה אחראי אדם ייעודי באותו ארגון. המערכת מסייעת לחברת האוטובוסים לתכנן את סידורי העבודה מתי כל קו צריך לצאת ומאיפה. היא יכולה להמליץ על הנהג שיתפעל את אותו קו במשמרת, מתי כדאי שהוא יצא להפסקה ואם עדיף שהנהג יחליף אוטובוס או קו במהלך המשמרת. כל הפרטים האלו יכולים לעזור בביצוע האופטימיזציה של השימוש באוטובוסים".

למה צריך מערכת ואלגוריתם ייעודי לביצוע משימה של הקצאת קווים ונהגים?

"זוהי משימת מורכבת שאולי אפשר לעשות עם 20 אוטובוסים, אבל קשה לעשות אותה עם 50 אוטובוסים וקשה מאוד לעשות אותה עם מספרים גדולים יותר, כי יש מיליוני אפשרויות שצריך לבחון. הבעיה שאנחנו פותרים היא בעיה ידועה וקשה, ומערכות מתחרות לא מסוגלות לפתור אותה אלא בימים על גבי ימים של עבודה. אנחנו נותנים תשובות תוך דקות או שניות ובכך מייעלים מאוד את העבודה ומאפשרים שימוש טוב יותר במשאבי התחבורה הציבורית. המערכת יוצרת סידור עבודה שבועי לנהגים ולאוטובוסים, כאשר היא יודעת לתת פתרונות אם יש  עובדים בבידוד, או צריך להתמודד עם ריחוק חברתי. כמו כן, המערכת שלנו גם יודעת להתמודד עם הצורך של אוטובוסים חשמליים לצאת ל"הפסקת טעינה" ולהתחשב בזה כאשר היא מתכננת את הקווים ולוח העבודה".

אני מבין שמשתמשים במערכת שלכם כבר מספר שנים בארץ, האם היא מצליחה לשפר את המצב הקיים?

"קודם כל, יש חוסר גדול בנהגים בכל העולם. כמו כן, אם נהג יוצא למשמרת שלו באיחור של דקה, אז הדבר עלול להוביל לכך, שמספר אוטובוסים יגיעו אחד אחרי השני לתחנה, כמעט בלי מרווחים ביניהם. אף מערכת לא מושלמת מבחינת הזמנים, כי מספיק שיש פקק או כל עיכוב אחר שיכול להשפיע. המערכת שלנו בהחלט מאפשרת חסכונות משמעותיים בהוצאות התפעוליות ובכך להוסיף תדירות של אוטובוסים ולאפשר לשירות להיות הרבה יותר טוב לנוסע".

ציינת בפני קודם, שכאשר התחלתם לפעול בעולם התחבורה הציבורית, לא כולם עבדו עם מערכות מיחשוב בענן. מאיזו סיבה אתם בחרתם כבר לפני מספר שנים לעבוד עם הענן של אמזון ווב סרוויס - AWS?

"בימינו, מערכות מיחשוב בענן הן דבר שכיח וכמעט כל תעשיה משתמשת בהן, אבל כשאנחנו התחלנו לעבוד, מערכות הקשורות לעולם התחבורה הציבורית לא היו מבוססות ענן. אנחנו הבנו ישר מהתחלה את היתרונות של העברת כוח המיחשוב לענן ובמיוחד לזה של אמזון ווב סרוויס AWS. חברת אוטובוסים לא צריכה להחזיק מחשבים יקרים אצלה בארגון עבור פעולות החישוב, היכולות לקחת יום שלם. אמזון ווב סרוויס AWS מאפשרת לאלגוריתם לעבוד בענן ולתת את התשובה בתוך דקות. למשל, השימוש ב-AWS Lambda מאפשר לנו להריץ תהליכי חישוב Serverless, מבלי שאנחנו צריכים לפקח עליהם או לנהל שרתים וגם AWS Auto Scaling, המאפשר לבצע ניטור למערכת שלנו בצורה אוטומטית, במטרה לשמור על יציבות ועלות נמוכה".

אתם משתמשים בשירות האחסון Amazon S3 לצורך שיפור אחסון המידע שלכם. אתה יכול לספר איך הוא עוזר לכם?

"אנחנו משתמשים בעשרות שירותים של אמזון ווב סרוויס AWS, כאשר Amazon S3 מתאים לנו במיוחד, כי הוא מאפשר לנו לבצע אחסון עם Scalability רבה בהתאם לצרכים שלנו, אשר משתנים כל הזמן. אנחנו גם עובדים עם שירות המיחשוב Amazon EC2 וגם עם Amazon Elastic Container Registry או בקיצור ECR, המאפשר לנו לאחסן, לנהל ולפרוס Docker Container Images".

לחץ לכתבה המקורית

הירשם לרשימת הדיוור של IsraelClouds

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

מילון מונחיםהשירותים שלנו תנאי שימושהרשמה לניוזלטרמדיניות פרטיות