✕ סגור 
צור קשר
תודה על ההתעניינות .

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

מוביל את הענן בקור רוח: על מהפכת הענן של בנק לאומי

IsraelClouds
|
Feb 11, 2020
alt="blogs"
alt="blogs"
alt="blogs"
Events
Event
title="Google"

לא קל לקדם טכנולוגיה בארגון Enterprise גדול. בכדי להצליח להנחיל תרבות נכונה, עם כלים יעילים ובעזרת צוות מתאים, צריכים לקבל תמיכה מוחלטת ולפעול מתוך אמונה ותשוקה לעשיה. את כל הנתונים הללו יש לאלון קור, ה-CTO מעורר ההשראה של בנק לאומי. קור: "האתגר המשמעותי ביותר בלהיות CTO בארגון כה גדול, הוא להצליח להביא את הטכנולוגיה הנכונה ביותר ובזמן הנכון בכדי שתספק את הערך האמיתי ללקוח"

בנק לאומי התחיל לדבר במונחים של אוטומציה ודיגיטציה לפני יותר מ-4 שנים. אלון קור, CTO הבנק, נכנס לתפקידו לפני כשנה וחצי כשמאחוריו 25 שנות עשייה ולמידה בעולמות של תשתיות, ענן פנימי, וירטואליזציה ופרויקטים טכנולוגיים מרכזיים. צללנו עם קור לראיון מרתק, במטרה להבין קצת יותר על החזון של הבנק והדרך (הטכנולוגית) להגשמתו.


בעבר הלא רחוק, תפקיד ה-CTO בארגוני Enterprise היה שונה לחלוטין. איך אתה רואה אותו כיום?

"בתפקיד הזה תמיד היה צורך לקבל החלטות משמעותיות. אני לא בטוח אם CTO של בנק לאומי מוגדר כתפקיד קלאסי כפי שהיה בעבר, אבל אני יכול לומר שיש פה יחידה טכנולוגית רצינית. אנחנו מובילים פרויקטי אסטרטגיה וחדשנות, כאשר יש לנו אחריות על ארכיטקטי הענן אשר מרכזים את כל הפעילות התשתיתית והאפליקטיבית, בכל הנוגע לאכיפת המדיניות, בניה נכונה של משאבים, עומסי מערכים ו-NFT. בנוסף, אנחנו עוסקים בנושאים שקשורים לא רק לפיתוח, אלא גם להנדסה נכונה ומתודולוגיה. אנחנו מובילים גם פרויקטי דגל שיש בהם צורך לשלב ממספר דיסציפלינות כגון פיתוח, תשתיות וסייבר למשל בתחום הקונטיינרים והקוברנטיס ואפילו הובלנו כניסה של עולם ה-Hybrid Cloud לסקטור הבנקאי. חשוב לנו להיות מובילים בתחום ולא באופן תיאורטי בכדי שנוכל להוביל שינוי מהותי בתוך הארגון ולהוציא את התכניות שלנו לפועל".

 

אנחנו בהחלט מתחברים למעורבות החיובית שלך בתור CTO, איך אתה מצליח להוביל את התהליכים בחכמה?

"בסופו של דבר, אני רוצה לראות שאנחנו מצליחים להזיז את המחוגה כל הזמן קדימה. לדוגמא, CTO קלאסי שיש לו צוות קטן יכול לנוע רק בעזרת ה-CIO. זה יכול לייצר בעיות, בכך שהעמיתים שלו יכולים להתנגד לכל רעיון או מרגישים מאוימים וזה באמת התרחיש הקלאסי. אני בחרתי להיות CTO אקטיבי, כלומר, לראות את הפרויקטים תמיד מהשטח יחד עם כל השותפים להליך. לאחר מכן, המבט מלמעלה נראה הרבה יותר מרשים".

 

בנק לאומי CTO ,אלון קור

אז מתי התחיל אצלכם המעבר לענן הציבורי?

"לפני 4 שנים הובלנו פרויקט ספציפי עבור Pepper, כאשר בזמנו הוא היה שיא הענן הפרטי. הפרויקט התבסס על עולמות של Full Stack ו-VMware, שכלל את כל המודלים של צריכה עצמית, אוטומציה ו-Blueprint וסיפק לנו אפשרות להזניק את Pepper קדימה. כמובן שכיום אנחנו כבר לא מסתפקים בכלים אלו, אלא רוצים להמשיך ולדחוף לחדשנות. במציאות הטכנולוגית היום, חלק גדול מהחדשנות לא רק שמתחיל בענן הציבורי, לעיתים הוא מתרחש רק שם".


מהו החזון שלך בנוגע לעולם מחשוב הענן ואיך הוא מיושם בתפקידך בבנק?

"אנחנו מדברים על מהפכה של ממש. לפני כ-4 שנים התחלנו להרגיל את עולם ה-IT והצרכנים הפנימיים שלנו לדבר על מושגים של צריכה עצמית ואוטומציה, לעבוד מול פורטל ולא מול אנשים ומיילים, כלומר להיות provider לעצמך. זה היה צעד ראשון משמעותי לשינויים בהרגלי הצריכה. בנוסף, החינוך שצריך להנחיל בארגון קלאסי הוא אדיר. לכל ספק ענן שנבחר יהיו את הכלים, השפה והמדיניות שלו, כאשר צריך להכניס שיקולים של אבטחת מידע וכלים חדשים שצריך ללמוד. מי שרק ינסה לאכוף את אותה המתודולגיה והכלים שיש לו בדאטה סנטר אל מול ספק הענן – יכשל.

השינוי חייב לספק תוצאה מיידית. כלומר, לא יכול להיות מצב שנחכה כמה ימים לזיהוי, קידום בקשה ושירות. כאשר אנחנו עובדים בענן – אנחנו רוצים שזה יקרה כאן ועכשיו. כמו כן, צריך להבין אם הליכי העבודה הנוכחיים שיש בארגון בכלל עוד רלוונטיים במידה ואנחנו משתמשים בענן. אנחנו צריכים לשבור מוסכמות ופרדיגמות ולהבין שהמעבר לענן חייב להיות מהותי. דבר חשוב לא פחות, הוא לאגד את כל המחלקות לצוות אינטגרטיבי אחד שידע לנוע בקצב הנדרש. צריך לתת עדיפות ל-Cloud  First, על מנת שהמעבר לענן יהיה משמעותי ולא משחק, אחרת זה לא יעבוד. אפשר לעשות פרויקטים קטנים, אבל בכדי לתת ערך אמיתי לארגון, כזה שישנה ויתווה את הדרך – צריך פרויקט מרכזי שהתמורה ממנו ברורה ושה-CIO מגבה אותו.

אין לנו כל ספק שבעתיד גם ארגוני Enterprise יהיו ב-Hybrid Cloud, והם לא יוותרו על הדאטה סנטר וההשקעות אשר מניבות ערך אמיתי. מי שיש לו Workload קבוע ללא צורך בדינאמיות בענן, מסתכן שענן יעלה לו יותר, אבל במקרים רבים לא רק שהמעבר לענן יעיל יותר, אלא מניע לחדשנות, לשירותים חדשים ו-Ecosystem רחב שנבנה. לדוגמא, ספקיות הענן מפרסמות אלפי שירותים חדשים שניתן לצרוך בלחיצת כפתור. אנחנו לא יכולים להכניס את הכל לדאטה סנטר שלנו, ולכן עולם הענן יוצר סביבה היברידית לחלוטין, מגוונת ומעשירה".

 

נגעת בנקודה חשובה מאוד בנוגע ל"משחקים בענן". חשוב מאוד לשמוע גם מבכירים כמוך, שצריך לייצר ערך משמעותי לניהול הפרויקטים בענן.

"לעשות משחקים בענן זה בזבוז זמן אם אין תוכנית רחבה ומחייבת. לדוגמא, לפני שנתיים עשינו הדרכות לצוותים מסוימים, ואחרי שההדרכה נגמרה – בתום כמה חודשים הם שכחו הכל, כי הם פשוט לא עבדו על הנושאים הללו. כיום, אנחנו מבצעים הדרכות ישירות וקצרות של לא יותר מ-2-4 שעות ורק לצוות הגרעיני, כאשר הן כוללות בחינות ותוכן עם ערך מהותי ומהיר ליישום".

 

מי נמצא בצוות ה-CCOE שלכם?

"יש לנו בצוות ה-CCOE ארכיטקט ענן תשתיתי, מומחה אבטחת מידע וסייבר, מפתח DevOps, מהנדס מצוות הייצור ותפעול ופונקציה בצוות שמלווה את הפרויקטים מנקודת מבט עסקית. יש לנו צוות פיתוח כצרכן ראשי, כאשר אנחנו שוקלים להוסיף לצוות גם ארכיטקט ענן אפליקטיבי שיבצע חיבור ובניית רכיבים לפיתוח בענן. מעגל שני שמקיף את המעגל הראשון, אלו אנשי התקשורת, פיננסים, ניהול סיכונים וכו'. אתגר עיקרי איתו אנחנו צריכים להתמודד, הוא לבנות צוות בהסכמה מלאה, שהרי ברוב הארגונים וגם אצלנו, לא תמיד יש משרות מלאות לכל התפקידים ומדובר במשהו שצריך להפנות אליו תקציב וזמן תחת ניהול מטריציוני. כמו כן, צריך להשקיע בגיבוש תשתית, מדיניות וכלים עד שניתן לספק שירותי ענן ליחידות העסקיות, וזה מצריך בנייה רחבה כמעט מאפס".


אמרת שה-CIO וה-CTO צריכים להוביל יחד את מהפכת הענן. ומה לגבי ועדת ההיגוי?

"ההחלטות יהיו שונות בכל ארגון. במידה ויש צוות CCOE חזק ומתקבלת החלטה לעלות עם פרויקט לענן – חשוב שכולם יבינו את התפיסה הרחבה, יקבלו את התמיכה הניהולית הנכונה ויבינו את המשימות המוגדרות. אנחנו מנהלים פגישות חודשיות בועדת ההיגוי, וגם מדווחים רבעונית ל-CIO עם ההתקדמות של כל פרויקט. כמובן שאנחנו צריכים תמיד לעקוב אחר ניהול ההוצאות השוטפות והמעבר מתקציב שנתי לתקציב חודשי הוא מאתגר. בתחום הזה קל מאוד "לדמם" כסף, הרי הכל בלחיצת כפתור ואתה תמשיך לשלם לספקיות הענן גם אם לא "ניצלת" כלום, כי אין הגבלות והצריכה היא חופשית. הכל צריך להתבצע בערנות מקסימלית ובמחשבה על תרחישים שונים. כל הזמן להיות עם יד על הדופק".

 

בנוגע ל- AWS OUTPOST ו- AZURE STACK, האם אתה חושב שבעתיד נראה יותר ארגונים משתמשים במודלים מהסוג הזה?

"מאחר ואנחנו יודעים שלפחות כרגע אף אחת מענקיות הענן הגדולות לא מתכוונת להתקין דאטה סנטר מלא בישראל, מוצרים כמו AWS OUTPOST ו-AZURE STACK , מאפשרים לך לתת מענה מעניין ב-Hybrid. כלומר, ניתן לשמור על חלק מהנתונים והביצועים בדאטה סנטר וגם לשמור על שליטה וביטחון על הדאטה. צריך להבין שזו נקודה שיווקית בשביל אותן ספקיות, המציעות לך ניהול מלא (מרחוק) על השירות כאשר בפועל יש לך שליטה רחבה יותר על חלק מהמרכיבים. התהליך ללמידת ענן הוא לא מהיר ופשוט ולוקח זמן ללמוד אותו, אך אני מאמין שנראה בקרוב יותר ויותר ארגונים שהנושא הנ"ל יהיה חלק מסדר היום שלהם ויהיו בתהליך כניסה לענן בשילוב מודלים היברידים כאלה".

 

מה הפרויקט הראשון שעשיתם בענן?

"הפרויקט הראשון היה עבור Pepper. זו הייתה הזדמנות של ממש כי Pepper עבדו כסטארטאפ והיו מפוקסים ובעניין. הם הבינו את התועלת שטמונה בלהיות בסביבה מהירה ונגישה ולכן היה לנו שיתוף פעולה מצויין איתם. אולם אפילו בפרויקט חיובי שכזה, צריך להבין שלפעמים דברים יכולים להפסיק להיות רלוונטים. לדוגמא, פיתחנו תהליך לאתר השיווקי של Pepper. לאחר שנה, כל הצוות השתנה ואיתו גם התפיסה. למרות שהשקענו בתהליך מורכב ומרשים, הגיע מנהל פיתוח חדש אשר התעקש על WordPress as a Service ולא תהליך CD/CI. במקרה כזה, אין ברירה אלא לגרוס את ההשקעה ולהתחיל לבנות את הפתרון החדש. בתחום הזה, במיוחד כשהכל נהיה דינאמי, חייבת להיות גמישות מחשבתית וצריך לזכור שמה שמניע אותנו הוא ההשקעה הנבונה ביותר לעסק ברגע נתון ולא לחשוב על העבר. זה גם היופי בענן, ברגע שהתשתית לא רלוונטית אתה מתחיל מאפס בלי לסחוב השקעות עבר".

 

איך אתם מתמודדים עם מצוקת כוח האדם?

"לנו כארגון גדול יש יתרונות, יחד עם החסרונות. מצד אחד, אנחנו יכולים להציע ביטחון תעסוקתי, העסקה במגוון תפקידים לאורך זמן וזה מושך אוכלוסייה מסויימת. מצד שני, קשה לנו להתחרות לעיתים בסטארטאפים אשר יכולים להציע שכר גבוה יותר ובמקרים מסוימים גם יוקרה וחלום של אקזיט. דווקא בתחום הזה אנחנו לקראת מהפכה, כאשר אנחנו מתחילים להציע מודלי העסקה ללא קביעות ועל ידי כך אנו יכולים להתחרות עם החברות המובילות בתחום ולמשוך את העובדים האיכותיים ביותר. עדיין, אני חושב שיש פה אתגר ברמה לאומית והייתי רוצה לראות תוכניות רחבות של המדינה לחיזוק והעמקת מאגר אנושי טכנולוגי לשנים קדימה".

 

אילו ספקיות ענן פועלות בבנק שלכם, ומה אתה צופה שיהיה בעתיד?

"בנוגע לעתיד, אני בטוח שהתפיסה ההיברידית תלך ותגדל. כיום, יש לנו 2 ספקיות מרכזיות: AWS ו-Microsoft Azure. אנחנו עובדים גם עם GCP, אבל בנוהל מצומצם יחסית. יש לנו אתגרים רבים הנלווים לניהול סביבות ענן שונות, מפני שלכל אחת יש התמחות שונה ולא פעם אנו נדרשים להחליט בין כלים מסוימים כמו Terraform או כלים אחרים שיכולים לסייע לצוות לעבוד עם סוגי עננים שונים. אנו מנסים לנצל את כל היכולות של אותו ספק הענן ואנחנו מתלבטים עדיין האם להשקיע בשכבת CMP שתהיה ה-Layer המאחד, או לפתח התמחות עומק של צוות ה-CCOE מול כל ספק ענן. צריך לזכור שהמעבר בין עננים לא פשוט בכלל. בסופו של עניין, אני מאמין שלחברות יהיה יחס 80-20 - ספק ענן מרכזי עליו תהיה 80% מהעבודה, וספק ענן משני, כך שהדברים יתחלקו ביניהם בורסטיליות מסויימת. אולם, הייתי מאוד נזהר מההבטחה למעבר פשוט בין ספקיות הענן, המציאות בשטח הרבה יותר מורכבת". 


המאמר פורסם לראשונה במגזין הענן הוירטואלי החדש של IsraelClouds

לחצו כאן לקריאת מאמרים נוספים במגזין


לא קל לקדם טכנולוגיה בארגון Enterprise גדול. בכדי להצליח להנחיל תרבות נכונה, עם כלים יעילים ובעזרת צוות מתאים, צריכים לקבל תמיכה מוחלטת ולפעול מתוך אמונה ותשוקה לעשיה. את כל הנתונים הללו יש לאלון קור, ה-CTO מעורר ההשראה של בנק לאומי. קור: "האתגר המשמעותי ביותר בלהיות CTO בארגון כה גדול, הוא להצליח להביא את הטכנולוגיה הנכונה ביותר ובזמן הנכון בכדי שתספק את הערך האמיתי ללקוח"

בנק לאומי התחיל לדבר במונחים של אוטומציה ודיגיטציה לפני יותר מ-4 שנים. אלון קור, CTO הבנק, נכנס לתפקידו לפני כשנה וחצי כשמאחוריו 25 שנות עשייה ולמידה בעולמות של תשתיות, ענן פנימי, וירטואליזציה ופרויקטים טכנולוגיים מרכזיים. צללנו עם קור לראיון מרתק, במטרה להבין קצת יותר על החזון של הבנק והדרך (הטכנולוגית) להגשמתו.


בעבר הלא רחוק, תפקיד ה-CTO בארגוני Enterprise היה שונה לחלוטין. איך אתה רואה אותו כיום?

"בתפקיד הזה תמיד היה צורך לקבל החלטות משמעותיות. אני לא בטוח אם CTO של בנק לאומי מוגדר כתפקיד קלאסי כפי שהיה בעבר, אבל אני יכול לומר שיש פה יחידה טכנולוגית רצינית. אנחנו מובילים פרויקטי אסטרטגיה וחדשנות, כאשר יש לנו אחריות על ארכיטקטי הענן אשר מרכזים את כל הפעילות התשתיתית והאפליקטיבית, בכל הנוגע לאכיפת המדיניות, בניה נכונה של משאבים, עומסי מערכים ו-NFT. בנוסף, אנחנו עוסקים בנושאים שקשורים לא רק לפיתוח, אלא גם להנדסה נכונה ומתודולוגיה. אנחנו מובילים גם פרויקטי דגל שיש בהם צורך לשלב ממספר דיסציפלינות כגון פיתוח, תשתיות וסייבר למשל בתחום הקונטיינרים והקוברנטיס ואפילו הובלנו כניסה של עולם ה-Hybrid Cloud לסקטור הבנקאי. חשוב לנו להיות מובילים בתחום ולא באופן תיאורטי בכדי שנוכל להוביל שינוי מהותי בתוך הארגון ולהוציא את התכניות שלנו לפועל".

 

אנחנו בהחלט מתחברים למעורבות החיובית שלך בתור CTO, איך אתה מצליח להוביל את התהליכים בחכמה?

"בסופו של דבר, אני רוצה לראות שאנחנו מצליחים להזיז את המחוגה כל הזמן קדימה. לדוגמא, CTO קלאסי שיש לו צוות קטן יכול לנוע רק בעזרת ה-CIO. זה יכול לייצר בעיות, בכך שהעמיתים שלו יכולים להתנגד לכל רעיון או מרגישים מאוימים וזה באמת התרחיש הקלאסי. אני בחרתי להיות CTO אקטיבי, כלומר, לראות את הפרויקטים תמיד מהשטח יחד עם כל השותפים להליך. לאחר מכן, המבט מלמעלה נראה הרבה יותר מרשים".

 

בנק לאומי CTO ,אלון קור

אז מתי התחיל אצלכם המעבר לענן הציבורי?

"לפני 4 שנים הובלנו פרויקט ספציפי עבור Pepper, כאשר בזמנו הוא היה שיא הענן הפרטי. הפרויקט התבסס על עולמות של Full Stack ו-VMware, שכלל את כל המודלים של צריכה עצמית, אוטומציה ו-Blueprint וסיפק לנו אפשרות להזניק את Pepper קדימה. כמובן שכיום אנחנו כבר לא מסתפקים בכלים אלו, אלא רוצים להמשיך ולדחוף לחדשנות. במציאות הטכנולוגית היום, חלק גדול מהחדשנות לא רק שמתחיל בענן הציבורי, לעיתים הוא מתרחש רק שם".


מהו החזון שלך בנוגע לעולם מחשוב הענן ואיך הוא מיושם בתפקידך בבנק?

"אנחנו מדברים על מהפכה של ממש. לפני כ-4 שנים התחלנו להרגיל את עולם ה-IT והצרכנים הפנימיים שלנו לדבר על מושגים של צריכה עצמית ואוטומציה, לעבוד מול פורטל ולא מול אנשים ומיילים, כלומר להיות provider לעצמך. זה היה צעד ראשון משמעותי לשינויים בהרגלי הצריכה. בנוסף, החינוך שצריך להנחיל בארגון קלאסי הוא אדיר. לכל ספק ענן שנבחר יהיו את הכלים, השפה והמדיניות שלו, כאשר צריך להכניס שיקולים של אבטחת מידע וכלים חדשים שצריך ללמוד. מי שרק ינסה לאכוף את אותה המתודולגיה והכלים שיש לו בדאטה סנטר אל מול ספק הענן – יכשל.

השינוי חייב לספק תוצאה מיידית. כלומר, לא יכול להיות מצב שנחכה כמה ימים לזיהוי, קידום בקשה ושירות. כאשר אנחנו עובדים בענן – אנחנו רוצים שזה יקרה כאן ועכשיו. כמו כן, צריך להבין אם הליכי העבודה הנוכחיים שיש בארגון בכלל עוד רלוונטיים במידה ואנחנו משתמשים בענן. אנחנו צריכים לשבור מוסכמות ופרדיגמות ולהבין שהמעבר לענן חייב להיות מהותי. דבר חשוב לא פחות, הוא לאגד את כל המחלקות לצוות אינטגרטיבי אחד שידע לנוע בקצב הנדרש. צריך לתת עדיפות ל-Cloud  First, על מנת שהמעבר לענן יהיה משמעותי ולא משחק, אחרת זה לא יעבוד. אפשר לעשות פרויקטים קטנים, אבל בכדי לתת ערך אמיתי לארגון, כזה שישנה ויתווה את הדרך – צריך פרויקט מרכזי שהתמורה ממנו ברורה ושה-CIO מגבה אותו.

אין לנו כל ספק שבעתיד גם ארגוני Enterprise יהיו ב-Hybrid Cloud, והם לא יוותרו על הדאטה סנטר וההשקעות אשר מניבות ערך אמיתי. מי שיש לו Workload קבוע ללא צורך בדינאמיות בענן, מסתכן שענן יעלה לו יותר, אבל במקרים רבים לא רק שהמעבר לענן יעיל יותר, אלא מניע לחדשנות, לשירותים חדשים ו-Ecosystem רחב שנבנה. לדוגמא, ספקיות הענן מפרסמות אלפי שירותים חדשים שניתן לצרוך בלחיצת כפתור. אנחנו לא יכולים להכניס את הכל לדאטה סנטר שלנו, ולכן עולם הענן יוצר סביבה היברידית לחלוטין, מגוונת ומעשירה".

 

נגעת בנקודה חשובה מאוד בנוגע ל"משחקים בענן". חשוב מאוד לשמוע גם מבכירים כמוך, שצריך לייצר ערך משמעותי לניהול הפרויקטים בענן.

"לעשות משחקים בענן זה בזבוז זמן אם אין תוכנית רחבה ומחייבת. לדוגמא, לפני שנתיים עשינו הדרכות לצוותים מסוימים, ואחרי שההדרכה נגמרה – בתום כמה חודשים הם שכחו הכל, כי הם פשוט לא עבדו על הנושאים הללו. כיום, אנחנו מבצעים הדרכות ישירות וקצרות של לא יותר מ-2-4 שעות ורק לצוות הגרעיני, כאשר הן כוללות בחינות ותוכן עם ערך מהותי ומהיר ליישום".

 

מי נמצא בצוות ה-CCOE שלכם?

"יש לנו בצוות ה-CCOE ארכיטקט ענן תשתיתי, מומחה אבטחת מידע וסייבר, מפתח DevOps, מהנדס מצוות הייצור ותפעול ופונקציה בצוות שמלווה את הפרויקטים מנקודת מבט עסקית. יש לנו צוות פיתוח כצרכן ראשי, כאשר אנחנו שוקלים להוסיף לצוות גם ארכיטקט ענן אפליקטיבי שיבצע חיבור ובניית רכיבים לפיתוח בענן. מעגל שני שמקיף את המעגל הראשון, אלו אנשי התקשורת, פיננסים, ניהול סיכונים וכו'. אתגר עיקרי איתו אנחנו צריכים להתמודד, הוא לבנות צוות בהסכמה מלאה, שהרי ברוב הארגונים וגם אצלנו, לא תמיד יש משרות מלאות לכל התפקידים ומדובר במשהו שצריך להפנות אליו תקציב וזמן תחת ניהול מטריציוני. כמו כן, צריך להשקיע בגיבוש תשתית, מדיניות וכלים עד שניתן לספק שירותי ענן ליחידות העסקיות, וזה מצריך בנייה רחבה כמעט מאפס".


אמרת שה-CIO וה-CTO צריכים להוביל יחד את מהפכת הענן. ומה לגבי ועדת ההיגוי?

"ההחלטות יהיו שונות בכל ארגון. במידה ויש צוות CCOE חזק ומתקבלת החלטה לעלות עם פרויקט לענן – חשוב שכולם יבינו את התפיסה הרחבה, יקבלו את התמיכה הניהולית הנכונה ויבינו את המשימות המוגדרות. אנחנו מנהלים פגישות חודשיות בועדת ההיגוי, וגם מדווחים רבעונית ל-CIO עם ההתקדמות של כל פרויקט. כמובן שאנחנו צריכים תמיד לעקוב אחר ניהול ההוצאות השוטפות והמעבר מתקציב שנתי לתקציב חודשי הוא מאתגר. בתחום הזה קל מאוד "לדמם" כסף, הרי הכל בלחיצת כפתור ואתה תמשיך לשלם לספקיות הענן גם אם לא "ניצלת" כלום, כי אין הגבלות והצריכה היא חופשית. הכל צריך להתבצע בערנות מקסימלית ובמחשבה על תרחישים שונים. כל הזמן להיות עם יד על הדופק".

 

בנוגע ל- AWS OUTPOST ו- AZURE STACK, האם אתה חושב שבעתיד נראה יותר ארגונים משתמשים במודלים מהסוג הזה?

"מאחר ואנחנו יודעים שלפחות כרגע אף אחת מענקיות הענן הגדולות לא מתכוונת להתקין דאטה סנטר מלא בישראל, מוצרים כמו AWS OUTPOST ו-AZURE STACK , מאפשרים לך לתת מענה מעניין ב-Hybrid. כלומר, ניתן לשמור על חלק מהנתונים והביצועים בדאטה סנטר וגם לשמור על שליטה וביטחון על הדאטה. צריך להבין שזו נקודה שיווקית בשביל אותן ספקיות, המציעות לך ניהול מלא (מרחוק) על השירות כאשר בפועל יש לך שליטה רחבה יותר על חלק מהמרכיבים. התהליך ללמידת ענן הוא לא מהיר ופשוט ולוקח זמן ללמוד אותו, אך אני מאמין שנראה בקרוב יותר ויותר ארגונים שהנושא הנ"ל יהיה חלק מסדר היום שלהם ויהיו בתהליך כניסה לענן בשילוב מודלים היברידים כאלה".

 

מה הפרויקט הראשון שעשיתם בענן?

"הפרויקט הראשון היה עבור Pepper. זו הייתה הזדמנות של ממש כי Pepper עבדו כסטארטאפ והיו מפוקסים ובעניין. הם הבינו את התועלת שטמונה בלהיות בסביבה מהירה ונגישה ולכן היה לנו שיתוף פעולה מצויין איתם. אולם אפילו בפרויקט חיובי שכזה, צריך להבין שלפעמים דברים יכולים להפסיק להיות רלוונטים. לדוגמא, פיתחנו תהליך לאתר השיווקי של Pepper. לאחר שנה, כל הצוות השתנה ואיתו גם התפיסה. למרות שהשקענו בתהליך מורכב ומרשים, הגיע מנהל פיתוח חדש אשר התעקש על WordPress as a Service ולא תהליך CD/CI. במקרה כזה, אין ברירה אלא לגרוס את ההשקעה ולהתחיל לבנות את הפתרון החדש. בתחום הזה, במיוחד כשהכל נהיה דינאמי, חייבת להיות גמישות מחשבתית וצריך לזכור שמה שמניע אותנו הוא ההשקעה הנבונה ביותר לעסק ברגע נתון ולא לחשוב על העבר. זה גם היופי בענן, ברגע שהתשתית לא רלוונטית אתה מתחיל מאפס בלי לסחוב השקעות עבר".

 

איך אתם מתמודדים עם מצוקת כוח האדם?

"לנו כארגון גדול יש יתרונות, יחד עם החסרונות. מצד אחד, אנחנו יכולים להציע ביטחון תעסוקתי, העסקה במגוון תפקידים לאורך זמן וזה מושך אוכלוסייה מסויימת. מצד שני, קשה לנו להתחרות לעיתים בסטארטאפים אשר יכולים להציע שכר גבוה יותר ובמקרים מסוימים גם יוקרה וחלום של אקזיט. דווקא בתחום הזה אנחנו לקראת מהפכה, כאשר אנחנו מתחילים להציע מודלי העסקה ללא קביעות ועל ידי כך אנו יכולים להתחרות עם החברות המובילות בתחום ולמשוך את העובדים האיכותיים ביותר. עדיין, אני חושב שיש פה אתגר ברמה לאומית והייתי רוצה לראות תוכניות רחבות של המדינה לחיזוק והעמקת מאגר אנושי טכנולוגי לשנים קדימה".

 

אילו ספקיות ענן פועלות בבנק שלכם, ומה אתה צופה שיהיה בעתיד?

"בנוגע לעתיד, אני בטוח שהתפיסה ההיברידית תלך ותגדל. כיום, יש לנו 2 ספקיות מרכזיות: AWS ו-Microsoft Azure. אנחנו עובדים גם עם GCP, אבל בנוהל מצומצם יחסית. יש לנו אתגרים רבים הנלווים לניהול סביבות ענן שונות, מפני שלכל אחת יש התמחות שונה ולא פעם אנו נדרשים להחליט בין כלים מסוימים כמו Terraform או כלים אחרים שיכולים לסייע לצוות לעבוד עם סוגי עננים שונים. אנו מנסים לנצל את כל היכולות של אותו ספק הענן ואנחנו מתלבטים עדיין האם להשקיע בשכבת CMP שתהיה ה-Layer המאחד, או לפתח התמחות עומק של צוות ה-CCOE מול כל ספק ענן. צריך לזכור שהמעבר בין עננים לא פשוט בכלל. בסופו של עניין, אני מאמין שלחברות יהיה יחס 80-20 - ספק ענן מרכזי עליו תהיה 80% מהעבודה, וספק ענן משני, כך שהדברים יתחלקו ביניהם בורסטיליות מסויימת. אולם, הייתי מאוד נזהר מההבטחה למעבר פשוט בין ספקיות הענן, המציאות בשטח הרבה יותר מורכבת". 


המאמר פורסם לראשונה במגזין הענן הוירטואלי החדש של IsraelClouds

לחצו כאן לקריאת מאמרים נוספים במגזין


לפרטים נוספים ויצירת קשר עם נציג אורקל

תודה הודעתך התקבלה

הודעתך לא התקבלה - נסה שוב מאוחר יותר

הירשם לרשימת הדיוור של IsraelClouds

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

מילון מונחיםהשירותים שלנו תנאי שימושהרשמה לניוזלטרמדיניות פרטיות