✕ סגור 
צור קשר
תודה על ההתעניינות .

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

06.02 - Smart City Summit 2019

IsraelClouds
|
February 6, 2019
alt="blogs"
alt="blogs"
Events
title="Google"
alt="blogs"
Event

סיכום הוועידה השנתית לערים חכמות מבית מידע כנסים

וועידת Smart City Summit  לערים חכמות התקיימה ביום ב', 4.2 עסקה בחדשנות הטכנולוגית בערי ישראל, ודנה בשינויים המרכזיים הצפויים לעבור על עיר בישראל עד לשנת 2050. הוועידה הציגה לאן צועד תחום הערים הן לטובת ייעול העבודה של בכירי השלטון וכמובן לטובת איכות חיי התושב והתמקדה בשני היבטים מרכזיים: טכנולוגיה ותשתיות. מבין מקבלי ההחלטות ואנשי מפתח וטכנולוגיה במגזר המוניציפלי שהשתתפו בוועידה:  

ליאורה שכטר, CIO, עיריית תל אביב יפו קיבלה אות הוקרה ממארגני הוועידה השנתית לערים חכמות 2019, מידע כנסים ובשם ועדת ההיגוי וכלל משתתפי הוועידה, על הובלת מצוינות בתחומי המידע והשירות תוך הנגשת שירותים דיגיטליים לתושבים ובעלי העסקים באופן יזום. על פעילותה הענפה לאורך השנים והתאמת עיריית תל אביב-יפו לעולם של חדשנות וטכנולוגיה שסייעו להפוך את תל אביב לעיר החכמה בישראל ומופת והשראה לערים אחרות בישראל.

מר אופיר אקוניס, שר המדע והטכנולוגיה – דיבר על אתגרי המדע והטכנולוגיה בישראל לקראת העשור הבא

פחות מ- 24 שעות לפני פתיחת הקלפיות בפריימריז הליכוד, הגיע השר אקוניס לוועידת Smart City והתייחס לתמיהות של אנשים סביב זה. בתשובה אמר השר – יש חיים אחרי העניינים הפוליטיים. העניינים של שר בממשלה הם לדאוג גם לסדר יום המקצועי שלו ולשליחות הממלכתית שהוטלה עליו מרגע שהושבע לשר המדע והטכנולוגיה ועליו לקדם את ענייני המדע, הטכנולוגיה, הסייבר, הרובוטיקה בכל הארץ וזאת הוא עושה בוועידה הזו.

השר התייחס לפעילות המשרד, שלא מקבלת סיקור בתקשורת, משום שהיא עבודה מקצועית שבונה את העתיד המזהיר של מדינת ישראל. אולי יתייחסו אליה בעתיד. התקשורת לא מתייחסת בזמן אמת לדברים, בכדי שיתייחסו צריך לפרוש או חלילה להעלם מהעולם בכדי שיגידו שעשיתי עבודה טובה במשרד.

השר סיפר על ביקורו של נשיא ברזיל יחד עם שר המדע והטכנולוגיה של המדינה שהגיעו בכדי לקדם עסקים עם ישראל ולפתח את הטכנולוגיות במדינה באמצעות שיתוף פעולה עם ישראל כמעצמת מדע וטכנולוגיה. הדעות על כך שלא אוהבים אותנו והבידוד המדיני בגלל המשבר הפלסטיני אינן נכונות. את המשבר הפלסטיני נפתור כאשר הם ירצו לפתור אותו.  

עוד דיבר השר על סוכנות החלל הישראלית שהמשרד אמון עליו ועל שיתוף הפעולה האדיר עם NASA.

השר התייחס גם להדחתה של פרופסור יעל אמיתי על ידיו ואמר שזהו קשקוש ושהפרופסורית סיפרה בדיות.  

ישנה תשוקה אדירה בעולם ליצירת קשרים עם ישראל. בפחות מארבע שנים נחתמו 30 הסכמים בינלאומיים חדשים. 7 הסכמים בשנים האחרונות נחתמו עם סין, יפן, וייטנאם, אירופה וצפון אמריקה וגם עם יעדים חדשים כמו הודו.  

כמו כן, תקציב של מעל 200 מיליון שקלים ניתן לאקדמיה עבור מחקר.

השר סיפר על פגישה שנערכה לפני כשנה עם רונה רמון בה ביקש השר לקרוא מלגות גם על שם אסף רמון. הסיפור של משפחת רמון הוא סיפור של ישראל היפה, הנותנת ולא הלוקחת.  

Smart Your City – כיצד להפוך ערים בישראל לחכמות יותר

בהנחיית: ליאור קינן, כתבת כלכלה ותחבורה ומגישה, חדשות 13

בהשתתפות: דרור מרגלית – סגן לטכנולוגיות במטה ישראל דיגיטלית | הלה אורן – מנכ"לית קרן ת"א לפיתוח | שמוליק בן טובים – חבר הנהלת המכון הישראלי לערים חכמות | נתי אברהמי – מנכ"ל טלדור | דליה ירום – מנהלת אגף התקינה, מכון התקנים הישראלי.

הלה אורן, מנכ"לית קרן ת"א לפיתוח - התושב לא עסוק במיתוג של העיר, האם היא חכמה או לא. הוא רוצה שיהיה לו כיף, שידע שמקשיבים לו. עיר מורכבת מקהילות שונות ואנחנו צריכים לדעת להקשיב להם ולתת מענה. לשים את התושב במרכז. אפשר עם כלים טכנולוגיים אבל זו לא חובה. הפוקוס צריך להיות על הערכים הרכים והתושב עצמו".

לחפש את הדרכים היצירתיות להשתמש בתקציב. לערים יש כלים נוספים – קרנות שיודעות לגייס כסף, תורמים, מכרזים חכמים. הכלים הטכנולוגיים הם הבסיס. עיר חכמה יודעת לקרוא ולזהות את הצורך ואיפה להתערב עם התערבות חכמה.

התפקיד שלנו הוא להסיר את החסמים והפקידות העירונית צריכה להנגיש את העיר לתושבים.

דליה ירום, מנהלת אגף התקינה, מכון התקנים הישראלי – מרבית התקנים בעולם באים כדי לתת כלים לכלכלה לנוע. המטרה של התקנים היא לתת כלי אחיד, להכניס את כולם תחת אותה מסגרת ותחת שפה אחידה.  

נתי אברהמי, מנכ"ל טלדור - התייחס לדברי הלה "עדיין אני חושב שבעיר כמו תל אביב יש ציפייה לראות הרבה טכנולוגיה. אין ספק שעיר חכמה עומדת לטובת האזרחים שלה בכל הדרכים.  

הבעיה היא לא הטכנולוגיה אלא בתקציבים והיכולות של העיריות לפנות את התקציב לדבר הזה, התהליכים הארוכים. בסופו של דבר ההשקעה של הכסף תחזור אלינו ולאזרח בצורה של עוד תקציבים.

דרור מרגלית, סגן לטכנולוגיות במטה ישראל דיגיטלית – עיר צריכה לשרת את התושבים, את העסקים ובכלים מתקדמים. האם העיר היא קשובה ויודעת לתת לתושב תחושה שמה שהתושב מקבל עומד על הצרכים שלו.  

התפקיד של האזרח הוא להמשיך להיות אזרח ולעבוד בכלים שהוא התרגל לעבוד בהם.  

שמוליק בן טובים, חבר הנהלת המכון הישראלי לערים חכמות – התושב הוא שותף לגיבוש המדיניות, משתף פעולה עם הגורמים שרוצים לעזור לו ושותף לפתרונות האפשריים. אני לא מכיר תושב שלא רוצה לשפר את איכות החיים שלו.

פאנל תחבורה חכמה 360

בהנחיית: ליאור קינן, כתבת כלכלה ותחבורה ומגישה, חדשות 13

בהשתתפות: אלון שנצר – סמנכ"ל מכירות EMEA,  MOOVIT | פג' (יובל) שמואלביץ', סמנכ"ל בכיר WAZE, גיא אברהמי – מנהל תחום תחבורה שיתופית, Gett Together | יקיר פניני מנדל, ראש תחום שירותים קהילתיים, ישראל מעבר למגבלות, ג'וינט ישראל| עו"ד שי מרגלית, משרד עו"ד יגאל ארנון ושות

פג׳ שמואלביץ׳, סמנכ״ל בכיר, Waze: יש יותר מכוניות ביחס לכבישים, ורק אם נוריד את מספר כלי הרכב נוכל לסיים את הפקקים. הטכנולוגיה ישנה. גם אנחנו וגם חבריי לפאנל כבר מפעילים טכנולוגיות כאלה. השינוי האמיתי הוא השינוי החברתי. והאתגר הוא לחפש את התמריצים שיתמכו בשינוי החברתי, הקהילתי.

גיא אברהמי, מנהל תחום תחבורה שיתופית Gett Together – היוזמות במדינה הוכיחו שהציבור צמא לתחבורה שיתופית וציבורית. צמא לפתרונות הפתרון שלנו לעסקים – הביקוש אליו כל כך גבוה וזה רק מראה שאם היינו יכולים לעבוד במודל הזה ב- b2c היינו גדלים משמעותית. אנחנו מאמינים שזה יגיע.  

אלון שנצר, סמנכ"ל מכירות EMEA, Moovit – הרגולטור מנסה לעזור. פיילוטים שאנחנו מעורבים בהם בגוש דן, חיפה והמדינה משקיעה בהם הרבה. מטרת הפיילוטים לראות כיצד תחבורה דינאמית משתפת פעולה עם תחבורה ציבורים ומנווטת את האנשים לנסוע יותר בתחבורה ציבורית.  

יקיר פניני מנדל, ראש תחום שירותים קהילתיים, ישראל מעבר למגבלות, ג'וינט ישראל – אנחנו מפתחים שירותים לאנשים עם מגבלות במדינת ישראל גם בהקשר של תחבורה. אנחנו לקראת שותפות עם משרד התחבורה. 20% מהאוכלוסייה היא אוכלוסייה בעלת מגבלות, 12% מהאוכלוסייה היא בגיל השלישי. האוכלוסייה הזו היא צרכנית מאד גדולה של תחבורה ציבורית ועדיין לא שמענו התייחסויות לצרכים שלהם. אנחנו כגוף שמפתח שירותים מנסים להתמודד עם הביעה על ידי העברת קורסים לאוכלוסייה והבאתם לחיים עצמאיים בקהילה.  

פאנל Top 6 – שישה ראשי ערים מדברים על אתגרים והצלחות בדרך לעיר חכמה

בהנחיית: עידן אורמן, שותף, מוביל קבוצת הייעוץ Deloitte למגזר הציבורי,  

משתתפים: ראש עיריית הרצליה – משה פדלון | ראש עיריית ראשון לציון – רז קינסטרליך | ראש עיריית אילת – מאיר יצחק הלוי | ראש עיריית גבעתיים – רן קוניק | ראש עיריית בני ברק – אברהם רובינשטיין | ראש עיריית כפר סבא – רפי סער

עידן אורמן, שותף, מוביל קבוצת הייעוץ Deloitte למגזר הציבורי התייחס בדבריו לעליה החדה בציפיות התושב למהירות תגובה ביחס לתקציבים שלא עולים באותו קנה והם אלו שיוצרים את הפער שאליו חייבות הטכנולוגיות והדיגיטל להיכנס. פנה לראשי הערים בבקשת לתת דוגמאות לדברים שהם עושים בפועל בהיבט הטכנולוגי:

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת – התייחס למאפיין המשמעותי ביותר בעיר, שהוא השמש. בעיר יש עצמאות אנרגטית. הגה את הרעיון אודי גת ראש המועצה האזורית אילות. 80% מתצרוכת החשמל של אילת וחבל אילות מגיעה מהאנגריה הטבעית של השמש. דבר שנותן אנרגיה ירוקה וחוסך מחשבון החשמל של התושב ושל העירייה.  

אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק – התייחס לכך שאגף ההנדסה בעיר והאגף לשירותים חברתיים הפכו להיות ממוחשבים.  

רוב תושבי בני ברק לא משתמשים בטלפונים חכמים ולא במצלמות על גבי הטלפונים. בבתים אין אינטרנט. תושבי העיר מאד מוגבלים לקבל שירותים מודרניים.  

הפתרון הוא פיזור עשרות עמדות חכמות ברחבי העיר בהן ניתן לקבל מגוון שירותים. בעמדות יש מדפסת וניתן לשלוח ולהדפיס מסמכים. ניתן לקבל דרך המערכת שירותים עירוניים, שירותי ביטוח לאומי, קופת חולים.

המערכת התחילה לתפקד רק לפני חודשיים ועדיין לא הוטמעה. נמצאים בשלבי השיווק. העולם החדש לא מוכר לתושבי העיר, ליד העמדות מוצבים דיילים מאמינים שהנושא יצבור גובה.  

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה – בכדי להפוך עיר לחכמה צריך שזהו יהיה היעד המרכזי של ראש הרשות. לאחרונה מימשנו מערכת בקרה בפיקוח באמצעות מערכת ה- GIS שלנו, פאנלים סולריים במערכות החינוך. בשנה הבאה יפתח מרכז מדע וטכנולוגיה לגיל הרך אליו יגיעו מדי יום 2-3 גני ילדים ללמוד על מדע טכנולוגיה בכדי להתאים את הילדים למציאות המשתנה כבר מגיל כזה, תקציב של עשרות מיליוני שקלים.

רן קוניק, ראש עיריית גבעתיים – בחר לדבר על הפיל שנמצא באולם – צמד המילים: עיר חכמה. אחרי עשרות פגישות עדיין לא הבנתי מה זה עיר חכמה ואני חושב שהרבה ראשי ערים גם לא הבינו. אני רואה את זה כך – לתת שירות לתושב, בכל התחומים והצורך המודרני, הטכנולוגי של עיריות להתנהל בצורה חכמה. עירייה צריכה להתנהל כמו עסק לכל דבר, ליזום, לחסוך, להתנהל בצורה מודרנית וטכנולוגית. בגבעתיים יש מערכת חכמה על הפחים, מצלמות בגינות וכיוב. אני ראש עיר שעונה לתושבים על כל הודעה שנשלחת בכל שעה, התושב שמקבל מענה לא תמיד מתעניין במערכת תאורה חכמה שנכבית אוטומטית.  

צריך לעשות הפרדה בין דרך מתן שירות בצורה חכמה זו לא תמיד טכנולוגיה שעולה הרבה כסף.  

על האתגר הקשה ביותר ליישום בהפיכה לעיר חכמה ואיך כל ראש עיר יכול להשפיע, התייחס הפאנל:

משה פדלון, ראש עיריית הרצליה – נושא הרגולטור, מדינת ישראל לא ערוכה להיות חכמה. לדעתי צריך להקים במשרד הפנים מנען לעיר חכמה. שההנחיות יגיעו מלמעלה, כיום כל רשות עושה את זה בנפרד. להערכתי כ- 50 רשויות מקומיות יעסקו בנושא הזה בחמש השנים הקרובות, כל השאר לא יוכלו בגלל חוסר בתקציב. צריך להשקיע עשרות מיליונים. התקציבים של ישראל דיגיטלית הם טיפה בים. תאורת הלדים בעיר הרצליה – פרויקט בהיקף של 15 מיליון שקלים. האתגר הראשון הוא כוח אדם – להכשיר אותו, ממשקים IOT, חדירה לפרטיות – רצינו להציב מצלמות אבטחה – אסרו עלינו, הרגולטור צריך להתארגן. יש לקחת בחשבון אנשים בעלי צרכים מיוחדים שגם אותם צריך לקחת בחשבון.  

מאיר יצחק הלוי, ראש עיריית אילת – האתגר המרכזי הוא הטמעת האמצעי בקרב הציבור והקהילה ולקבל אותם כשותפים לתהליך. זכינו בקול קורא מטעם האיחוד האירופאי שתכליתו חיסכון באנרגיה באחת השכונות והפיכתה לשכונה חכמה. האיחוד נתן מתקציבו כ- 700 אלף יורו והדבר המעניין שהיה הוא השיח עם התושבים. בפעולה כזאת צריך לראות את התושב כשותף ומבין. כאשר כל הקהילה תדבר ברפרטואר אחיד נוכל לעבור את חלק מהחסמים עליהם דיבר משה.

אברהם רובינשטיין, ראש עיריית בני ברק – בתווך הקצר, הפיכה לעיר חכמה כרוכה בעלויות כספיות. היינו רוצים להטמיע את החידושים במחלקות נוספות אך בני ברק היא עיר סוציו אקונומית לא מהגבוהות ביותר בלשון המעטה, השירות שניתן במחלקת ההנחות הוא חלק כבד מהמעמסה העירונית. להטמיע שכלולים כרוכים בעלויות שאין לנו מהיכן להביא. צריך רצון עז ממנהיגי העיר להטמיע את המגמות הטכנולוגיות שיובילו לחיסכון בתווך הרחוק.  

רן קוניק,  ראש עיריית גבעתיים – בעולם אידיאלי, טבעי לצפות שהמדינה, משרד הפנים יקימו מנהלת ויתנו לנו כספים. זה בטוח יזיז את המערכת יותר מהר אבל אני לא מצפה לדבר מהמדינה, בטח לא לכספים ובטח לא לערים ממעמד סוציו אקונומי גבוה. המדינה גם ככה מפילה על ראשי הערים את הטיפול בחינוך, בסופו של דבר זאת אחריות שלנו, של ראשי הערים. ראשי הערים החדשים בעידן של היום צריכים להבין שההצלחה שלהם תהיה להתנהל בצורה חכמה ומודרנית. אחת הסיבות שקודמי לא נשאר בתפקיד כי הוא ביטל את כל הנושא של רשתות חברתיות, כאילו זו המצאה של כמה צעירים. הפוליטיקה העולמית מתנהלת כיום ברשתות החברתיות. כולנו נצטרך להפוך את הערים שלנו לחכמות אחרת לא נוכל לתת שירות לתושבים שלנו בצורה מודרנית.  

עוד בוועידה:

ראיון 1:1 והענקת אות הוקרה לליאורה שכטר, CIO עיריית תל אביב-יפו

על הובלת מצוינות בתחומי המידע והשירות תוך הנגשת שירותים דיגיטליים לתושבים ובעלי העסקים באופן יזום. על פעילותה הענפה לאורך השנים והתאמת עיריית תל אביב-יפו לעולם של חדשנות וטכנולוגיה שסייעו להפוך את תל אביב לעיר החכמה בישראל ומופת והשראה לערים אחרות בישראל.

"המיקוד של עיר חכמה היא בתושב, יש לשנות את מערכת היחסים בין תושב לרשות. לעטוף את התושב ולתת לו חוויה אחרת בתוך העיר, לבנות חיי קהילה אחרים. התושב צריך להיות שותף לקבלת החלטות בעיר.

אריק בלנרו, מנהל מכירות שוק ישראל, חטיבת AM, Mobileye התייחס למהפכת המכוניות האוטונומיות והדרך בה אנשים, סחורות, שירותים ינועו מנקודה Aל-B הולכת להשתנות מבלי היכר.  

בלנרו נתן מספר נתונים מדאיגים שמצביעים על הסיבה שיש להוציא את הנהג החוצה מהמשוואה – מיליון ורבע בני אדם מתים מדי שנה בתאונות דרכים, שזה שני מקרי מוות כל דקה. 50% מהם הולכי רגל, אופניים, אופנועים. 20-50 מיליון פצועים, חלקם פגיעות משמעותיות ונכויות. וישנן גם עלויות למדינות. 93% מהגורמים לתאונות הדרכים הוא הגורם האנושי.  

בלנרו הציג את ה- Mobileye 8 Connect המערכת החדשה של החברה – הדור הבא של מערכות הבטיחות. על הפיצ'רים הבסיסיים של מובילאי המערכת יודעת לזהות גם הולכי רגל ועצמים בלילה, זו מערכת שיודעת לעשות בטיחות מתקדמת וחכמה. המערכת מתבססת על מידע שמתקבל מהרבה מאד רכבים, נדע לקבל אינפורמציה על רכבים שנוסעים לפנינו ויודעים להגיד לנו מה יקרה כמה קילומטרים קדימה כמו ערפל או מזג אויר סוער. בהתאם לזה המערכת תשנה את ההגדרות שלה באופן אוטומטי. מערכת בטיחות שנשענת על דיווחים מרכבים אחרים. המערכת של המובילאי 8 קונקט ממפה את הנתיבים, תמרורים, שלטים ויוצרת מפות שיושבות על הפלטפורמה. מפות רב שכבתיות שמתבססות על דיווח המונים ומאד מדויקות. כבר היום החברה מקדמת מספר פרויקטים אסטרטגיים עם מספר עיריות בעולם עם המובילאיי 8 – ברצלונה, טורינו, דיסלדורף, תל אביב.  

ניתן לראות כמה אנשים ממתינים בתחנת אוטובוס ולנהל את התחבורה בהתאם, עבודות בכביש, תשתיות – לנהל את התחבורה בצורה אחרת, האם הרמזורים עובדים כראוי, האם הכבישים בנויים כהלכה, פריסת תמרורים בעיר, אזורים מרובי התראות על סכנת פגיעה בהולכי רגל, זיהוי דפוסי חניה ועוד.

השר אופיר אקוניס, צילום: דרור סיתהכל
לחץ לכתבה המקורית

הירשם לרשימת הדיוור של IsraelClouds

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

מילון מונחיםהשירותים שלנו תנאי שימושהרשמה לניוזלטרמדיניות פרטיות