✕ סגור 
צור קשר
תודה על ההתעניינות .

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

10.11 - see.V: סקר שכר למקצועות ההייטק לרבעון השלישי 2019

IsraelClouds
|
November 10, 2019
alt="blogs"
alt="blogs"
alt="blogs"
Events
Event
title="Google"

עליות שכר קלות ברוב התחומים; שיאני השכר: מפתחים ב-Python ומפתחי אלגוריתמים; מצוקת המועמדים מובילה לכך שחברות מורידות את רף הדרישות מבחינת ניסיון והשכלה; נשים מצמצמות פערי שכר.

על פי נתוני חברת see.V, המתמחה בגיוס טאלנטים בתחומי התוכנה לסטרטאפים ולחברות הייטק, ברבעון השלישי של 2019 השכר הממוצע במקצועות התוכנה עמד על 28,450 ש"ח לחודש, עלייה מתונה של 1% ביחס לרבעון הקודם כמו גם ביחס לרבעון המקביל אשתקד. עליות שכר קלות נרשמו ברוב תחומי התוכנה, ביניהם: שכר מפתחי Python שרשם עליה של 3% ל-31,600 ש"ח לחודש ושכר מפתחי Ruby שרשם עליה של 5% ל-26,300 ש"ח לחודש. ירידה של 3% נרשמה בשכרם של מפתחי Java שעמד ברבעון האחרון על 29,500 ש"ח לחודש. נתוני הסקר הנוכחי עולים בקנה אחד עם הנתונים העולים מדוח משרד העבודה והרווחה, שפורסם בתחילת הרבעון, לפיו השכר החציוני למשרת מפתח תוכנה עומד על 28,443 ש"ח לחודש. מדובר בשכר שהוא כמעט פי 3 מהשכר הממוצע במשק

"השכר הממוצע כמעט ולא השתנה בשנה האחרונה, זאת בניגוד לשנים קודמות", אומרת דניאל יוגב, מנהלת גיוס ב-see.V, "אבל כמעט מכל בחינה אחרת, השוק ממשיך להתנהל כמו שהתרגלנו, והתחרות על המועמדים אגרסיבית מאוד, כאשר חברות מנסות לפתות את המועמדים בהטבות שונות, במיוחד כאשר מדובר ב-"כוכבים", יוצאי יחידות טכנולוגיות או בוגרי אוניברסיטאות בעלי ניסיון. יחד עם זאת, אנחנו מתחילים לראות שינוי מגמה ברף הדרישות של החברות. מצוקת המועמדים בשוק, מובילה לכך שחברות מוכנות יותר להתגמש לגבי הניסיון וההשכלה של המועמדים. יותר ויותר חברות בוחרות בפתרון של העסקת עובדים ללא ניסיון או עם ניסיון מועט, ומעניקות להם את ההכשרה הנחוצה במסגרת העבודה, או לוקחות עובדים שמנוסים בתחום אחד, ומעניקות להם את ההכשרה הנחוצה.

אני סבורה שזה תהליך בריא. הרי המחסור העצום בכוח אדם טכנולוגי זה לא מצב טוב לשוק בכללותו. המאבק האמיתי הוא למלא את המחסור הזה, והפתרון לא יימצא בקרב "כוכבי התוכנה" שהם מתי מעט. כנראה זה ההסבר לעצירה בעליית השכר הממוצע בתחומי התוכנה בשנה האחרונה."      

המקצוע המבוקש ביותר: מפתחי Full Stack; עלייה נוספת בביקוש למפתחי Python ומפתחי אלגוריתמים; ירידות קלות נרשמו בביקוש למפתחי Java ומפתחי Frontend

על פי נתוני חברת see.V, המקצוע המבוקש ביותר בתחומי התוכנה הוא מפתח Full Stack, שמוביל בעשרות אחוזים על המקצועות המבוקשים האחרים. עוד עולה מהנתונים כי נמשכת המגמה של הביקוש הגבוה למפתחי אלגוריתמים ומפתחים ב-Python. לעומת זאת, נרשמה ירידה קלה בביקוש למפתחים ב-Java. הביקוש הגבוה למפתחים ב-Python בא לידי ביטוי בעלייה של 3% בשכר הממוצע לשכר של 31,600 ש"ח לחודש, מה שמציב מפתחים בשפה זאת בראש טבלת השכר בתחומי התוכנה. בהתאמה, הירידה בביקוש למפתחי Java הובילה לירידה של 3% בשכר הממוצע, שעמד ברבעון האחרון על 29,500 ש"ח לחודש.  

"רבים מהלקוחות שלנו הם סטרטאפים קטנים ובינוניים. לסטרטאפים כאלה לא תמיד יש את המשאבים להשקיע באנשי מקצוע ספציפיים לכל תחום, והם יעדיפו להעסיק מפתחי Full Stack", מסבירה יוגב, "בנוסף, מפתחי Full Stack ניחנו בגמישות וביכולת למידה מהירה, תכונות שלרוב נחוצות מאוד לסטרטאפים, שעובדים בשיטת Agile, ונמצאים בשלבי החיים הראשונים של המוצר."

בנוגע לביקוש הגבוה למפתחים ב-Python ולמפתחי אלגוריתמים, אומרת יוגב, "זה ממשיך את המגמה של השנים האחרונות, וזאת מגמה עולמית. למשל, בארה"ב חל גידול של יותר מ- 650% במספר המשרות למדעני דאטה (על פי נתוני לינקדאין) ומצד המועמדים, Python, שפה שקשורה לטכנולוגיה של בינה מלאכותית, היא אחת השפות הפופולאריות ביותר בקרב מפתחים בשנה האחרונה (על פי סקר אתר Stack Overflow)." לגבי הירידה בביקוש לפיתוח ב-Java היא אומרת, "עדיין מוקדם לדבר על שינוי מגמה. Java היא עדיין אחת השפות המבוקשות ביותר, והיא שומרת על מקומה בפסגה כבר הרבה שנים."

שיאני השכר: מפתחי אלגוריתמים ומפתחים ב-Python; מפתחים בשפת C# מצמצים פערים

מניתוח ממוצעי השכר לפי שפות ומקצועות התוכנה, עולה כי ברבעון האחרון רואים עליות שכר ברוב התחומים, כאשר בראש טבלת השכר מפתחי אלגוריתמים, ובפרט מדעני דאטה ומפתחים ב-Python. בצד עליות שכר בתחומים אלה, נרשמו עליות שכר גם בשכרם של מפתחי ++C שטיפס ברבעון האחרון ב-3% ועמד על 30,000 ש"ח לחודש, בשכרם של מפתחי Ruby שטיפס ב-4% ועמד על 26,000 ש"ח לחודש ובשכרם של מפתחי PHP שטיפס ב-3% ועמד על 23,500 ש"ח לחודש.

כאשר בוחנים את הנתונים שנה אחורה, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, רואים שחל זינוק של 8% בשכרם של מפתחי C# ששכרם עמד ברבעון השלישי על 28,800 ₪ לחודש. כמו-כן, חלה בשנה האחרונה ירידה של 6% בשכרם של מפתחי אלגוריתמים שעמד ברבעון השלישי על 31,000 ₪ לחודש.

"הזינוק בשכר מפתחי #C מעניין במיוחד על רקע הירידה בשכר מפתחי Java" אומרת יוגב, "כי מבחינה היסטורית #C זאת שפה שפותחה על ידי מיקרוסופט בין השאר כדי להציב יריב שקול ל-Java. בעבר, היא הייתה אחת משפות התכנות הפופולריות בעולם, בשנים האחרונות, הייתה במגמת ירידה, וכעת היא שוב מתחילה לטפס. מיקרוסופט, כמובן, מגבה אותה, ויש לה קהילה חזקה מאוד."

"הכי הפתיעה אותי", אומרת יוגב, "הירידה בשכר מפתחי אלגו. תחום הבינה המלאכותית משגשג בשנים האחרונות, והפך לחלק אינטגרלי מהחיים שלנו. כתוצאה מכך, היה ועדיין יש ביקוש אדיר למפתחי אלגוריתמים, והם בין שיאני השכר. יחד עם זאת, השכר עלה באופן דרמטי במשך כמה שנים ברציפות. לשם השוואה, כאשר בוחנים את השינוי בין 2017 ל-2018 רואים ששכר מפתחי אלגוריתמים זינק ביותר מ-15%. על הרקע הזה, הירידה של 6% בשנה האחרונה היא מתונה באופן יחסי ומתקזזת עם עליות השכר שהיו בעבר. בנוסף, זה תחום שהפך להיות מבוקש מאוד גם בקרב סטודנטים ומפתחי תוכנה, וצעירים רבים עברו הסבה, ונכנסו לתחום. יתכן שזאת הסיבה לכך שאנחנו רואים השנה ירידה בשכר."

דניאל יוגב

נשים מצמצמות פערי שכר, אבל מבחינות אחרות הפערים עדיין גדולים מאוד

עוד עולה מהנתונים, כי נשים במקצועות התוכנה צמצמו את פער השכר מול הגברים ב-2%. אם הפער עמד ברבעון השלישי ב-2018 עמד על 8%, ברבעון הנוכחי הוא עמד על 6% בלבד. "לצערי, אני לא חושבת שצמצום פערי השכר בתחום התוכנה בין גברים לנשים מעיד על מגמה רחבה בשוק, אלא יותר על משהו שעולה מהתנאים המיוחדים בשוק התוכנה", אומרת יוגב, "מצוקת המועמדים מובילה לתחרות על מועמדים ומועמדות, שבתורה מצמצמת את פערי השכר בין גברים לנשים. אבל אם מסתכלים על היבטים אחרים של השוק רואים, שהפערים עדיין גדולים מאוד. למשל, רק 13% מהגיוסים ברבעון הנוכחי היו גיוסים של מפתחות תוכנה, ושיעור הנשים המועסקות בתפקידי ניהול הוא אף נמוך יותר. מסקרים אחרים שערכנו עולים פערים נוספים. על פי סקר שערכנו בשנה שעברה, 33% מהגברים רואים את עצמם בתפקיד ניהולי בהייטק בעוד חמש שנים, ואילו בקרב הנשים הנתון הוא 23% בלבד, ועל פי סקר נוסף שערכנו השנה, ובחן את מידת האוטונומיות של מפתחי תוכנה בעבודה השוטפת, עלה כי בעוד ש30% מהמפתחים מעריכים שהם מעורבים באופן משמעותי בקבלת ההחלטות לגבי העבודה השוטפת, בקרב הנשים הנתון עומד על 24% בלבד."

על הדאטה

*הנתונים לגבי השכר מבוססים על ניתוח מאות השמות ברבעון האחרון (13% מתוכן של נשים), בהשוואה לכמות דומה של השמות ברבעון 2 2019 וברבעון 3 ב-2018.

*הנתונים לגבי הביקוש לתחומים השונים – מבוססים על כמות המשרות הפתוחות בתחומים השונים (סה"כ כאלף משרות) במהלך הרבעון האחרון בהשוואה לרבעון השני ב-2019.

*הנתונים לגבי אוטונומיות בעבודה של מפתחי ומפתחות תוכנה מבוססים על סקר, שנערך השנה בהשתתפות כ-300 מפתחי תוכנה (24.5% נשים; 64.4% עם 5 שנות ניסיון ומעלה).

*הנתונים לגבי ציפיות גברים ונשים לגבי עתידם המקצועי ותפקידי ניהול בהייטק מבוססים על סקר שנערך ב-2018 בהשתתפות 504 איש ואישה (356 גברים, 148 נשים), שעובדים בתחומי ההייטק.

לחץ לכתבה המקורית

הירשם לרשימת הדיוור של IsraelClouds

Thank you! Your submission has been received!

Oops! Something went wrong while submitting the form

מילון מונחיםהשירותים שלנו תנאי שימושהרשמה לניוזלטרמדיניות פרטיות